Szkoda całkowita - ile dostanę? - KWO
797 971 083
facebook

Szkoda całkowita – ile dostanę?

Czym jest szkoda całkowita? Ile dostanę?

Aktualnie prawo w Polsce nie określa czym jest szkoda całkowita. Określenie wywodzi się z branży ubezpieczeniowej i zostało wykreowane na potrzeby likwidacji szkód. Określenie używane jest w sytuacjach, gdy naprawa szkody nie jest możliwa, lub nie jest opłacalna dla towarzystwa ubezpieczeniowego. Dlatego jednym z najczęściej zadawanych pytań przez naszych klientów jest „szkoda całkowita – ile dostanę?”

Wypłata odszkodowania z OC sprawcy. Z kosztorysu wynika szkoda całkowita. Ile dostanę rekompensaty?

Szkoda całkowita orzekana jest przez towarzystwo ubezpieczeniowe, gdy usterka nie nadaje się do naprawy, lub koszt naprawy, (w dniu likwidacji szkody) przekroczyłby wartość auta.

Na ten moment jedyną podstawą prawną do określania szkody, jest art. 363 § 1 kodeksu cywilnego. Zakłada on, że do usunięcia szkody, powinno dojść wedle decyzji poszkodowanego. Poprzez przywrócenie do stanu sprzed kolizji lub przez zapłatę adekwatnej sumy. Artykuł uwzględnia jednak wyjątki. Są to sytuacje, w których naprawa do stanu ówczesnego jest niemożliwa, wiąże się z „nadmiernymi trudnościami”, lub „kosztami” naprawy, które są nieproporcjonalnie duże. W takich okolicznościach wymagania poszkodowanego ograniczają się do świadczeń gotówkowych. Dlatego, w przypadku diagnoz i pytań – szkoda całkowita, ile dostanę – wiemy, że nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, bo każda sprawa wymaga indywidualnej weryfikacji. Tak samo jak w sytuacji gdy zdecydujesz się na sprzedaż szkody. Jednak wtedy, masz gwarancję otrzymania pieniędzy.

Orzekanie szkody, szkoda całkowita, ile dostanę?

Ponieważ przepisy nie uszczegółowiają terminów „nadmiernej trudności” i „nadmiernych kosztów” związanych z naprawą. Prowadzi to do sytuacji, w których klienci ubezpieczalni po otrzymaniu informacji o kosztorysie, reagują „szkoda całkowita? Ile dostane? A na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Brak szczegółowego tłumaczenia kluczowych terminów użytych w artykule 363,  sprawia, że podczas wyceny pojawiają się  ich odmienne interpretacje. Niekiedy jednoznaczne stwierdzenie o słuszności szkody całkowitej, jest tak ciężkie, że do rozstrzygnięcia sprawy, niezbędne jest orzeczenie sądu. W wyrokach sądowniczych najczęściej pojawia się stanowisko, jako że szkoda całkowita może być orzeczona wówczas, gdy koszty naprawy uszkodzonego auta przewyższają jego wartość. Właściciel, który ma wątpliwości, czy jego szkoda całkowita, została prawidłowo wyceniona powinien zgłosić się do ubezpieczyciela z prośbą o szczegółowy raport kosztów naprawy. Według zasad każde towarzystwo ubezpieczeniowe powinno opierać się na jednakowym schemacie wyceny. Bez względu, czy mowa o szkodzie częściowej, czy całkowitej. Niestety, zdarzają się sytuacje, w których ubezpieczalnia stosuje odmienne kryteria. Przez co poszkodowany kierowca uznaje, że jego kosztorys został wyceniony nieprawidłowo i decyduje się odwołać od decyzji. Na szczęście zaniżona wycena to nie koniec świata. Zawsze możesz rozważyć sprzedaż szkody. Aby to zrobić, skontaktuj się z nami uzupełniając formularz lub wysyłając swój kosztorys na biuro@kancelariawo.pl

Szkoda całkowita, ile dostanę? Jak wyliczana jest szkoda?

Choć każda sytuacja jest inna, to sposób wyliczania odszkodowania powinien być taki sam. Kwota wyliczana jest na podstawie tzw. Metody dyferencyjnej. Oznacza to, że od wartości auta sprzed kolizji zostaje odjęta wartość wraku (czyli części pojazdu, która nie została uszkodzona w wypadku i która nadaje się do sprzedaży). Jeśli jednak uważasz, że otrzymałeś za niskie odszkodowanie z OC skontaktuj się z nami uzupełniając formularz lub wysyłając swój kosztorys na biuro@kancelariawo.pl

Podsumowanie – O tym należy pamiętać

Gdy już wiesz, że to szkoda całkowita. „Ile dostanę” to za pewne pierwsza myśl, która pojawiła się w twojej głowie.  Musisz pamiętać, że.

  1. Szkoda całkowita tyczy się zniszczenia auta w takiej skali, że uniemożliwiona jest jego naprawa lub koszty z nią związane przekraczają wartość auta.
  2. Samochód po tak znacznym uszkodzeniu mamy możliwość mimo wszystko próbować naprawić, zbyć na części, oddać do kasacji lub zwrócić się do ubezpieczyciela o przejęcie pozostałości po samochodzie.
  3. Poszkodowany może odwołać się od decyzji o szkodzie całkowitej.

Czytaj również

Wypadek zbiorowy definicja

WYPADEK ZBIOROWY. DEFINICJA. PRZYKŁADY W wielu przypadkach wypadek przy pracy może być określany jednoczenie jako wypadek zbiorowy. Definicja podaje, że wypadek zbiorowy przy pracy, jako taki, w wyniku którego poszkodowane są co najmniej dwie osoby. Należy pamiętać, że pracodawca zobowiązany jest do dopełnienia formalności związanych ze zdarzeniem jakim jest wypadek zbiorowy. Definicja wymienia przykłady tego typu incydentów – wypadki górnicze […]

Czytaj więcej

Skręcenie stawu skokowego – odszkodowanie ZUS

Skręcenie stawu skokowego – odszkodowanie ZUS Najczęściej występującym urazem jest skręcenie stawu skokowego. Odszkodowanie ZUS należy się wtedy poszkodowanemu, tylko jeżeli uda mu się udowodnić swoje roszczenia. Statystyki mówią, że każdego roku uraz ten przytrafia się 350-360 tysiącom Polaków. Biorąc pod uwagę częstotliwość i plasuje się więc on w ścisłej ortopedycznej czołówce. Czym jest skręcenie […]

Czytaj więcej

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Wypełnij formularz

    Jeśli chcesz otrzymywać od nas informacje na temat oferowanych usług zaznacz poniższe zgody:

    Administratorem Twoich danych osobowych, czyli podmiotem decydującym o celach i sposobach ich przetwarzania, jest Polskie Centrum Wypłat Odszkodowań Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Leonarda 7, 25-311 Kielce. Informujemy, że podanie danych osobowych zawartych w formularzu jest dobrowolne, a także, że przysługują Ci prawa dostępu do Twoich danych osobowych, ich zmiany (w tym aktualizacji), wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także pozostałe prawa opisane w polityce prywatności. Dane osobowe podane przez Ciebie będą przetwarzane przez nas w zgodzie z przepisami prawa, w celach określonych w Polityce prywatności.