Wycena kosztorysu po uprzednio przeprowadzonych przez ubezpieczyciela oględzinach pojazdu nie jest ostateczna i podlega zakwestionowaniu. W wielu przypadkach towarzystwa stosują rodzaj zagrywki psychologicznej doprowadzając do wypłaty środków od razu na konto poszkodowanego. Mimo, że mamy do czynienia z ewidentnie zaniżoną wyceną kosztorysu, ubezpieczyciel zakłada, że poszkodowany nie będzie kwestionował ich decyzji, a tym bardziej odwoływał się od niej. Szybki przelew daje wrażenie, że skoro otrzymaliśmy pieniądze, to sprawa jest już zamknięta i nie ma możliwości ubiegania się o dodatkowe środki. Nic bardziej mylnego. W rezultacie zaniżonej wyceny kosztorysu poszkodowany otrzymuje jedynie część przysługującej mu kwoty, która w wielu przypadkach nie wystarcza na pokrycie w pełni kosztów naprawy pojazdu.
Zaniżona wycena kosztorysu – na co uważać?
Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują szereg praktyk mających na celu zaniżenie wyceny kosztorysu, a co za tym idzie, wypłaty jak najmniejszej kwoty odszkodowania. Jak to się dzieje? Ubezpieczyciel może np. obniżyć wartość samochodu, wycenić koszty naprawy posługując się możliwie najtańszymi zamiennikami części, czy policzyć zaniżoną stawkę za prace naprawcze w porównaniu do aktualnie obowiązującej stawki. Do listy powszechnie stosowanych nadużyć można dodać również potrącenie na materiałach lakierniczych czy zastosowanie nieuprawnionych potrąceń amortyzacyjnych.
Ceny części
Towarzystwa ubezpieczeniowe zazwyczaj obniżają znacząco ceny części poprzez np. uwzględnienie rabatów bądź też stosowanie części nieoryginalnych. Zamienniki te często należą do najtańszych dostępnych na rynku, a co za tym idzie także najsłabszej jakości.
Koszty robocizny
Stawki za roboczogodzinę różnią się w zależności od lokalizacji warsztatu – w większych miastach są one wyższe niż w mniejszych miejscowościach. Jednak mając na uwadze sprawy z którymi przez lata zwracają się do nas nasi klienci możemy stwierdzić, że są one zaniżane nawet o połowę.
Koszty lakiernicze
Towarzystwa ubezpieczeniowe w sporządzanych kosztorysach zazwyczaj uwzględniają samą wartość lakieru oraz koszt robocizny związany z pokryciem uszkodzonego miejsca. Jednak w rzeczywistości warsztat samochodowy wykonuje wiele innych czynności mających na celu przygotowanie blachy do pokrycia ją farbą. Te niezbędne do prawidłowego naprawienia szkody działania nie są uwzględniane w kosztorysie. Co więcej nierzadko TU określają procent odchylenia materiału lakierniczego – uznając, że warsztat powinien zużyć na szkodę tylko określony procent warstwy lakieru.
Zaniżona wycena kosztorysu – odwołanie od decyzji ubezpieczyciela czy pomoc profesjonalistów?
Zaniżona szkoda OC to częsty problem kierowców w naszym kraju. Jeżeli Twój pojazd uległ wypadkowi, a zaproponowany przez TU kosztorys wydaje Ci się zbyt niski obecne prawo pozwala Ci odwołać się od decyzji ubezpieczyciela. Na złożenie dokumentu mającego na celu odwołanie się do zaniżonej wyceny kosztorysu masz 3 lat.
Sporządzony przez Ciebie dokument musi posiadać jednak konkretne odwołania do obowiązującego w Polsce prawa, niezbędne jest także zawarcie informacji o numerze szkody. Co więcej, musisz dokładnie opisać wydaną przez TU decyzję oraz użyć silnych argumentów popierających Twoją tezę związaną z zaniżoną wyceną kosztorysu. W tym celu możesz m. in. odnieść się do cen części zastosowanych przez TU i porównać je z tymi dostępnymi w Internecie. Istotne jest także zaciągnięcie opinii specjalisty, warto więc udać się do niezależnego rzeczoznawcy, który wystawi obiektywną opinię. Należy pamiętać jednak, że nie jest to usługa darmowa.
Podejmując decyzje o samodzielnej walce z zaniżoną wyceną odszkodowania musisz być świadomy, że będzie to wymagało od Ciebie wiele czasu oraz pieniędzy. A podjęte przez Ciebie działania nie gwarantują tego, że ubezpieczyciel zmieni pierwotnie wystawioną decyzję na Twoją korzyść.
Nie musisz walczyć z ubezpieczycielem na własny rachunek! Istnieje inny sposób na szybkie odzyskanie gotówki. Wystarczy zgłosić się do naszej Kancelarii. Wypłacimy Ci należną kwotę dopłaty nawet w 48h! Powierzenie sprawy profesjonalistom, których domeną jest zaniżona wycena kosztorysu to najlepsze rozwiązanie!
Dopłacamy do zaniżonej wyceny kosztorysu
W KWO dbamy o to, aby nasi Klienci otrzymywali odszkodowania, jakie im się przysługują. Wystarczy przesłać do nas kosztorys i decyzję o wypłacie odszkodowania. Pomagamy na każdym etapie dochodzenia swoich roszczeń tj. w momencie zgłaszania szkody do towarzystwa, gdy środki zostały już wypłacone, czy po otrzymaniu decyzji odmownej w przypadku próby odwołania się. Nasi rzeczoznawcy zupełnie bezpłatnie sprawdzają czy szkoda została rozliczna prawidłowo i czy nie doszło do zaniżonej wyceny kosztorysu. Dopłacamy do odszkodowania w zaledwie kilka dni, a więc na wiele miesięcy przed tym, gdy uda się dojść roszczenia od ubezpieczyciela. Działając na zasadzie odkupu prawa do roszczenia, przejmujemy cały ciężar i ryzyko dochodzenia roszczeń, podczas gdy poszkodowany uzyskuje pewny i niemal natychmiastowy przelew środków na konto.
Kiedy można uzyskać dopłatę?
Dopłaty do odszkodowań mogą uzyskać poszkodowani, którzy uzyskali zbyt niskie odszkodowanie.
Możliwe jest to w przypadku gdy:
- nie minęły 3 lata od wydania decyzji ubezpieczyciela
- w kosztorysie znajdują się błędy świadczące na niekorzyść poszkodowanego
- gdy ubezpieczyciel oszacował, że nastąpiła szkoda częściowa
lub całkowita z oc sprawcy